fredag 2. mars 2007

Nostalgi: Barne-tv


Blei litt innspirert til å skrive denne bloggen i dag tidlig av en annen blogge-kompis(du veit hvem du er). Barne-tv var mye bedre før, artig, snillt, uskyldig og utrolig morsomt. Moralen var også mye bedre, da handlet det om samhold og vennskap. Kort oppsummert: Frihet, likhet og brorskap(eller liberté - egalité - fraternité for de mer internasjonale) I motsetning til dagens barne-tv som er bygd rundt hyper/fjasete programledere som gjør alt for at barna skal følge med. Programmene er også lite givende med masse rare kryp, magi, eventyrskapninger og lite lærerrikt. Lærdom var noe man fant mye av i visse barne-tv programmer før som "Sesamstasjon", "Attekattenoa" og "Gulars". Men det fantes også program med godt moralsk innhold som "Brannmann Sam" og "Dyrene fra dyreskogen".Under følger en del klipp fra mine yndlingsserier på barne-tv.
Brannmann Sam, den ultimate helten

Postmann Pat, alltid presis

Fragglene, morsomme, inteligente og gærne

Thomas-toget, ærligheten selv

Kalle Klovn, morsomste klovnen ever (ingen over, ingen ved siden)
Bilde ser du på toppen.
Andre programm jeg likte godt var Pernille og Herr Nilson, Gulars og Dyra fra dyreskogen.
Hadde DU noen favoritt serier, legg gjerne igjen en kommentar om hvilke og hvorfor. Spesielt du Sturla, siden du helt sikker så andre serier.

PS: Artig artikkel angående barne-tv her
Dagens sang: Jimmy Hendrix "Highway chile"
Dagens gullkorn:Det er merkelig at folk velger å bli kriminelle når det finnes så mange lovlige måter å være uærlig på. (Odd J. Nelvik)

10 kommentarer:

Alexander sa...

Å, hvilket forbilde Brannmann Sam var (og er) for små gutter (som meg)! Et råskinn av machoman som gir oss alle noe å strekke oss etter i nestekjærlighet og pur "tøffhet".

By the way: Du er "tatt". Sjekk bloggen min for å skjønne hva det går ut på :) Suss

Anonym sa...

så gøy å tenke tilbake og mimre tilbake til den herlige barndommen med de fantasiske barnetv seriene som gikk da!! skulle nesten tatt en tur på biblioteket og leid et par serier av brannman sam og gulars, og tatt en helkveld med barnetv..

Helene

Vegard sa...

Alex: Tror han er mannen bak WWJD armbåndene..dette må vi ta en samtale om når jeg kommer om en uke..

Helene:JA det hadde vært helmax sitte med digg og kvalitetsbarnetv..NAIJS

Jan Ingar sa...

BarneTV var helt fantastisk. Faktisk begynner jeg å sette mer og mer pris på det nå som jeg har fått det på avstand.

Men når jeg var liten trodde gresset var grønnere på den andre siden. Jeg misunnet dem som hadde TV3 og kunne se Ducktales, og for å ikke snakke om hvor fristende Ninja Turtles og Jurassic Park og alle de andre filmene/seriene jeg ikke se virket...

Vegard sa...

Ducktales og Turtles ja..Turtles var en serie jeg kun så når jeg var hos en kamerat fordi mamma ikke likte den..men det påvirket hvrdagen på flere måter..Pizzaen på lørdager måtte skjæres opp såkalte Turtles-stykker i flere år..

kristinevik sa...

åå, barnetv <3 det blir aldri det samme igjen!

Sturla sa...

Helt ærlig: Jeg husker lite fra barne-tv.. :(
Min barndom gikk mer med til å se fotball, leke, lese Bibelen og aviser(!), og å være på møter.
Jeg så helt sikkert på barne-tv, men husker veldig lite. Har vage minner av labbetuss, pompel og pilt o.a., og husker selvfølgelig jul i skomakergata, fraglene, postman pat m.fl., men ingenting som gjorde nok inntrykk på meg i.f.h.t. tidenes største helt: Jesus.

Sorry, ser at dette virker helt teit å skrive, men det er faktisk mine minner fra min barndom...

Når det er sagt: Om ikke mange årene blir det nok min tur ti å se på barne-tv, når Jessica og hennes søsken etterhvert får lyst til å se på. Har innimellom registrert at det er mye rart på skjermen nå, så vil da som far være xtra oppmerksom på hva de ser på!

Vegard sa...

Sturla: Ekke teit..jeg spurte jo deg spesielt til å svare fordi du er litt eldre enn oss andre og dermed så andre ting...
Ja tror det er viktig å være på vakt ang hva barna ser på tv.. tror det er sunt at det er en hvis "sensur" av foreldrene når barna er små..Nei ingen ting kan måle seg med Jesus...Lykke til med din framtidige som barne-tv titter.

Kristine vik: Nei, barne-tv kommer aldri til å bli det sammme

Benja sa...

Pompel og pilt ja.. "frysning!" Likte aldri de.. Det var jo kjempeskummelt! Men Sesam Stasjon var det jeg likte best når jeg var liten.. :P Brannmann sam slo selfølgelig godt an..

Men som 1 åring satt mamma meg foran tven 5 min før barnetv begynte.. For jeg likte visst så godt nyheter på tegnspråk... ;)

Vegard sa...

Ja pompel og pillt var skumle..egentlig var det vaktmesteren som var skummel..Har du tenkt over at Jean Paul i Løvebakken ligner på den ene av pompel og pilt